Rom 402. Tirsdag kl. 09.15.
Eleven: [åpner døren] Eh.. jeg har kanskje kommet feil?
Faglærer: Neida! Jeg er Henrik og skal gjennomføre eksamen i dag. Solveig våknet opp med forkjølelse, og du vet, lette symtomer... [blunker lurt]
Elev: Ok...
Faglærer: Bare slapp av, jeg underviser også i Psykologi, så dette skal gå helt fint. Du kan bare sette Mac'en din på bordet der, jeg har spritet både det og stolen, skal vi se... [fomler med egen PC, snur den mot eleven og peker på skjermen] Her har vi ekstern sensor, du vil kanskje presentere deg?
Elev: Hei. Jeg heter Emilie.
Foto: Maxwell Nelson / Unsplash
Faglærer: [snur PC mot seg selv igjen] Oj, der var du visst muta, så eleven kunne ikke høre deg, sånn kan det gå...
Ekstern sensor: Hører du meg nå?
Elev: Ja.
Ekstern sensor: Jeg heter Gunnar og jobber på Hartvig Nissen, jeg ser fram til å høre hva du har forberedt, var det Emilie? [Viser tommel opp med begge hendene].
Elev: [henvendt til faglærer] Jeg er veldig nervøs...
Faglærer: Det skal gå så bra, så, du trakk oppgave tre om utviklingspsykologi, ikke sant? Bare begynn når du er klar.
Elev: Skal jeg ta presentasjonen min opp på prosjektoren?
Faglærer: Ja, det er fint.
Faglærerens PC: Unnskyld?
Faglærer: Ja?
PC: Jeg tror det er best om også eleven logger inn her på Zoom og deler skjermen her, så blir det lettere for meg å se, det var det jeg hadde avtalt med Solveig...
Faglærer: Ja, det var lurt! [Til eleven:] Jeg sender deg en link som du går inn på.
Elev: [mumler]
3 MINUTTER SENERE
PC: Flott, da ser jeg deg Emilie!
Elev: Hei.
ElevPC og FaglærerPC: FEEDBACK
Faglærer: Oj, kanskje jeg skal skru av lyden på min PC. Sånn. [Til eleven:] Bare begynn når du er klar.
Elev: Jeg skal snakke om utviklingspsykologi og har valgt problemstillingen...
Ekstern sensor i chatten: Har hun delt presentasjonen? Jeg ser den ikke?
Faglærer i chatten: Ser den fint hos meg.
Elev: Freud... orale stadiet ... barns utvikling
Faglærer: Vent litt, Emilie, det virker som om Gunnar her ikke ser presentasjonen din, kan jeg se på PC'en din [går mot eleven] nå får vi huske på avstand da, hehe, dette skal gå fint, sånn! bare fortsett!
Elev: [mumler] ...tilknytning ... orientert om egen munn ... moren
Faglærer: [Smiler støttende og nikker]
Eleven: [peker på egen PC] Det virker som om han vi si noe?
Faglærer: Oj, du var visst mutet igjen!
Ekstern sensor: Jeg vil bare minne om at denne første delen bare skal være inntil sju-åtte minutter, så om du avrunder nå, går vi over til samtalen
Eleven: [blunker frenetisk] Ja, jeg er egentlig ferdig nå, det var bare kildene mine på siste slide.
Faglærer: Dette var en veldig fin innledning om Freud [smiler støttende]. Er det noen andre utviklingsteorier du synes er viktige til denne problemstillingen? [Henvendt mot egen pc:] Hørte du spørsmålet mitt nå?
Ekstern sensor: [Rister på hodet - spørrende uttrykk i ansiktet]
Faglærer: Jeg skrudde av lyden for å unngå feedback, hehe, sånn kan det gå. [Skrur på lyden]. Jeg spurte henne om andre teorier!
Ekstern sensor: [Viser tommel opp med begge hender]
Eleven: Jeg vet ikke helt... Piaget... tenker du på...
Høyttaler på elev-Mac: [Ekstern sensors stemme] Du kunne kanskje si noe om Erik H. Erikson?
Eleven: [Veksler blikk mellom egen skjerm og faglærer] Jeg .. vet.. ikke helt...
8 MINUTTER SENERE
Faglærer: [Henvendt til eleven] Takk. Da kan du gå ut på gangen, så skal vi snakke sammen her.
[Eleven går ut]
Ekstern sensor: Jeg må si det hørtes ut som om hun leste mye fra manus.
Faglærer: Nei, hun gjorde ikke det.
Ekstern sensor: Så du skjermen hennes?
Faglærer: Nei...
Ekstern sensor: Vel, det kan ha vært feil inntrykk. Spesielt under innledningen hennes. Du vet det blir et veldig lite bilde av henne når hun deler presentasjonen med skjermdeling. Litt vanskelig å få inntrykk...
Faglærer: Jeg synes hun hadde god oversikt over stoffet, og svarte greit for seg. Ganske mye selvstendighet og refleksjon. Men hun var veldig nervøs, da...
Ekstern sensor: Kan jeg avbryte deg litt der? Jeg synes dette var faglig direkte tynt. Erik H. Erikson kunne hun for eksempel ingenting om. Så noen høy måloppnåelse er det ikke.
Faglærer: Nå vet ikke jeg hvor mye vi skal eller kan legge vekt på dette, det er vel ikke lagt inn i vurderingsforskriften, så vidt jeg vet, men Solveig har lagt igjen beskjed om at Emilie var syk i store deler av februar, og i karantene det meste av mars, da utviklingspsykologi var tema i undervisningen, nå hadde hun riktig nok 48 timer på å lese seg opp... Nå løper tiden her, men jeg tenker 5 her.
Ekstern sensor: Det jeg kan si, er at jeg har vært sensor i mange år, og dette var nærmere 3 enn 5. Nå var lyden ganske svak, jeg lurer på om jeg hørte hennes stemme gjennom din mikrofon? Men det jeg fikk med meg var i alle fall ikke refleksjon på høy måloppnåelse. Og det er jo tross alt kompetansen i læremålene vi skal vurdere, pandemi eller ei, hadde jeg nær sagt. Nå er det heldigvis snart sommerferie, unnskyld, jeg mener selvsagt avspasering hehe.
Faglærer: Jeg...
Ekstern sensor: Jeg kan strekke meg til 4, ok?
Faglærer: [Åpner døren] Nå kan du komme inn, Emilie.
Emilie: Jeg vil bare si at jeg var veldig nervøs for dette, fordi denne karakteren har så mye å si for snittet mitt. Det kan være den som avgjør om jeg kommer inn på Veterinærhøgskolen. Hva fikk jeg?
Utdrag fra Regler for muntlig og muntlig praktisk eksamen (Udir):
Gjennomføringen av lokalt gitt muntlig eksamen kan vare inntil 30 minutter for hver elev.
Når sensorene har diskutert seg frem til karakter, skal eleven umiddelbart få vite karakteren.
Eksamenskarakteren er et uttrykk for den kompetansen som hver enkelt elev eller privatist viser på eksamen.
Eleven har rett til å klage på formelle feil som har hatt noe å si for eksamensresultatet. [...] Dersom eleven får medhold i en klage, blir eksamenskarakteren annullert.
Hør podcasten Skolesnakk:
Commentaires